• SJAB 29.03.2012

    Jan Forsberg började ganska snart efter sin tillsättning att rensa ut järnvägskompetensen för att säkra lojaliteten. Det första organisatoriska städuppdraget gick till Mats Wilhelmsson 2002-2004. Wilhelmson centraliserade omedelbart besluten till sig själv och byggde upp en produktionsledargrupp som skulle stå som sköld för Jan Forsbergs centrala beslut. Rekryteringen till denna organisationsnivå var helt intern, utan krav på andra formella meriter och kravet på kompetens byttes ut mot kravet på lojalitet. Organisationens tystnad byggdes medvetet upp och Jan Forsberg fick de svar han ville ha från den lokala organisationen.

    Produktionsledare bytte också namn till arbetsledare, vilket i sig berättar om den monumentala inkompetens som finns i den centrala ledningen. Det finns ingen arbetsledning överhuvudtaget från denna nivå. Järnvägsarbete fungerar inte på det sättet. Om någon överhuvudtaget skulle kallas arbetsledare för lokförare/ombordpersonal, så är det tågklarerarna som tillhör banverket. Arbetsledarnas enda funktion var att serva, men att framförallt leverera den centrala ledningens beslut oavsett.

    Organisationen lever fortfarande och dess lojalitet är en viktig förklaring till att verksamheten vittrar sönder. Kritiken från personalen stannar på denna nivå.

    Posted by alfverner @ 4:56

  • 27 Responses

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu