• Brev 10.01.2010

    Låten: Liza Minnelli – Cabaret

    10 januari 2010

    Hej Curt!

    Jag ser att du blivit ordförande för PRO. Man ser att du åldrats sen sist (1989), men fattas bara annat på 20 år. Men ändå ser du förvånansvärt fräsch ut för din ålder, oförstörd liksom.

    http://www.pro.se/Darfor-PRO/Styrelsen/

    Jag träffade en lokförarkollega till mig efter ganska många år, säg 15. Han kom upp och hälsade på i manskapsrummet och jag sa:

    - Det var som fan Wernersson, du har ju inte förändrats ett dugg sen jag såg dig sist.

    Han betraktade mig en stund och la ut ett leende…

    - Nej, men du har…

    Det är så vi umgås, vi lokförare. Tonen är rå men hjärtlig.

    Jo, jag minns dig från Folkets hus 1989. Mötet kom till som ett resultat av att du sjösatt en enkät om höjd pensionsålder för alla medlemmar i Statsanställdas Förbund det som idag heter SEKO. Minoriteten hade 60 års pensionsålder och förlorade omröstningen, så alla fick 65. Kommer du ihåg?

    Men lokförarna lackade ur i en vild strejk, mer mot dig än mot arbetsgivaren egentligen.

    Jag minns mötet i Folkets hus i Malmö, jag var hyfsat ung då, men tillräckligt gammal för att förstå att du fått ett uppdrag av din socialdemokratiska partiledning att höja de statsanställdas pensionsålder. Mina äldre kolleger som talade på mötet var hänsynslösa i sin kritik, du var inte värd vatten, riktigt aggressivt var det. Jag minns att dina ”postisar” gick emellan och försvarade ditt agerande, att du betalade medlemmarnas högre ekonomiskt utfall vid 65 med 5 års extra arbete från lokförarna m.fl.. Kommer du ihåg? Det är färre och färre som gör det.

    Sen gick du själv i pension när du var 57 år!? Elegant.

    Jag har hört från LOs innersta rum att just SFs pensionsavtal för sina ombudsmän äcklade t o m LOs ledning. Var avtalen verkligen så bra?

    Vad har du i pension idag? Hur stor är din bruttoutbetalning från LO?

    Sen funderar jag vidare på de fattigpensionärer som du ”gör karriär på”. Det var ju så att om folk accepterade att arbeta till 65, så skulle utbetalningen bli så mycket större än om man gick vid 60. Det kan väl inte vara så att folk både sålt sin tid mellan 60 och 65 och ÄNDÅ är fattigpensionärer?

    För det kan väl inte vara så att du först sålt ut 60 års pensionsålder och nu representerar samma människor, men nu som fattigpensionärer? Det hade ju annars varit både komiskt, groteskt och surrealistiskt. En lags betongsosseinstallation med medel från en dammig arbetarkommun. Lysande regi.

    Som en rapport från lokförarvärlden, så är det en hel del som inte ens når 60 års ålder. Du vet den oregelbundna arbetstiden och mycket obetald tid på bortastationer och jobb på dygnets alla timmar, på årets alla dagar tar ut sin rätt. Vi kan tvingas vara borta 36 timmar och få betalt för 10. Man klarar inte lika mycket nu som man gjorde förr. Så jag tror att lokförarkollektivet totalt sett är nettoinbetalare till pensionssystemet, d v s att vi dör före vår första utbetalning eller strax därefter. Dom flesta lokförare efter 55 års ålder ser äldre ut än du faktiskt. Många förlorar sin remsömn på slutet p g a allt nattjobb, men du sover kanske bra?

    Lycka till med ditt arbete inom PRO.

    Kan tänka mig att där finns en hel del kärringar som himlar med ögonen som du kan rocka loss med och en hel del sossar från förr som du kan ta en grogg med.

    AlfVerner

    …och sannolikt blivande fattigpensionär om jag överhuvudtaget når 65 års ålder.

    Life is a cabaret old friend…

    _______________________________________________________________

    _______________________________________________________________

    12 januari 11.32

    Curt svarar:

    Hej
    Letar i mitt minne. Vem var denna Alf som jag tydligen träffade på vid ett möte på Folkets Hus 1989. Jag minns däremot den tuffa debatt vi hade över hela landet i samband med pensionsfrågan. Påståendet att jag skulle ha varit någon vapendragare för någon regering eller arbetsgivare i den frågan är för mig lika orealistiskt som att idag skulle skulle stå på politikernas sida när det gäller pensions och skattefrågan. Jag har varit förtroendevald under stor del av mitt liv och vågar jag påstå försökt göra mitt bästa för de som jag representerar. Jag vet inte om du fortfarande jobbar som lokförare. Om så är fallet hoppas jag att du liksom många andra lokförare får behålla hälsan och bli pensionär.
    Jag gillar tonen i ditt mail. Den påminner om de diskussioner jag hade med lokförana, inte bara i pensionsfrågan, under min tid i SF. Kanske träffar vi på varandra i PRO. Det behövs en tuff och rak debatt även där.
    Livet går som du säger vidare även om det inte alltid är en cabaret.

    __________________________________________________________________________________

    __________________________________________________________________________________

    12 januari 13.18

    Men Curt, jag fattas svar. Därför måste jag återkomma med det jag frågar efter:

    1. Sen gick du själv i pension när du var 57 år!?

    2. Jag har hört från LOs innersta rum att just SFs pensionsavtal för sina ombudsmän äcklade t o m LOs ledning. Var avtalen verkligen så bra?

    3. Vad har du i pension idag? Hur stor är din bruttoutbetalning från LO?

    4a. Det kan väl inte vara så att folk både sålt sin tid mellan 60 och 65 och ÄNDÅ är fattigpensionärer?

    4b. För det kan väl inte vara så att du först sålt ut 60 års pensionsålder och nu representerar samma människor, men nu som fattigpensionärer?

    5. Många (lokförare) förlorar sin remsömn på slutet av allt nattjobb, men du sover kanske bra?

    Nu har jag t o m satt siffror som du gärna får följa i ditt svar.

    AlfVerner

    _________________________________________________________________________

    _________________________________________________________________________

    12 januari 15.12

    Hej
    Jag vet inte vem du är och inte heller syftet med dina frågor.
    men jag gick i pension vid 57 i samband med att vi gjorde en stor förändring inom förbundet. jag ville bli behandlad på samma sätt som övriga som fick lämna sina jobb i förtid. Pensionen var ca 70 procent av en ombudsmannnalön. Någon ersättning från LO har jag aldrig fått och vad dom tyckte om våra pensioner vet jag inte. Hade aldrig anledning att fråga. Idag har jag allmän inkomstpension som andra och tjänste- eller avtalspension vad man nu vill kalla den. Beträffande oregelbunden arbetstid så har jag förståelse för problemen. Själv hade jag som förhandlare och förbundsordförande ett i det fallet mycket oregelbundet liv.
    Curt
    __________________________________________________________________________________

    __________________________________________________________________________________

    12 januari 17.55

    Jag är lokförare som åker till Stockholm imorgon, den 13 januari, för att bli avskedad, 55 år gammal och med 30 år i tjänst.. Den historien är lång, men jag har en lång facklig bakgrund, där försvaret av lokförarnas pension varit en av hörnpelarna.

    I väntan på slutförhandling kring mitt avsked så har jag startat en blogg som inte handlar om mode, utan just om politik och samhällsbygge och där är du en del av det. Nyuppstånden från ett förhållande där du först tvingar mig till 5 års längre arbetsliv och sen själv går i pension vid 57 gör dig intressant.

    Syftet med mina frågor till dig är att förstå vad som menas med t ex ”rättvisa”. Lokförarna hade en tjänstepension mellan 60-65, Den förhandlade du bort, samtidigt som trycket på lokförarens arbetssituation ökat dramatiskt. Nu är vi ensamma ansvariga för teknik och säkerhet, samtidigt har man tagit säkerhetsansvaret från ombordpersonalen och förvandlat den rollen till service- och bistropersonal. Jag ska återkomma till konsekvenserna till det i andra sammanhang.

    Det är naturligtvis oerhört viktigt att samma argument används oavsett position i samhället. Säger ”direktören” som fått 500 miljoner i pension att ”avtal är till för att hållas”, så måste det gälla generellt. Jag anställdes med 60 års pensionsålder och då måste det gälla för mig också, ”avtal är till för att hållas. Säger avtalspensionären att ”pension är inget annat än innehållen lön”, så måste det gälla för mig också oavsett vilket finansieringssystem arbetsgivaren valt.
    Nu säger du att ”du ville bli behandlad på samma sätt som övriga”. Det vill jag också. Jag har ägnat en livstid att betala in till ”de andra” och nu vill jag o s v.

    Ditt arbete som förbundsordförande har handlat om att försvara medlemmarnas intressen. Jag tycker inte att mitt intresse är försvarat. Om du har gjort ett bra jobb, så har du misslyckats med pedagogiken.
    Du har 70% av ombudsmannalönen. Jag hade 65%, men bara fram till 65 års ålder, därefter blir jag fattigpensionär.

    Nu frågar jag
    Hur mycket pengar betalar förbundet ut till dig, inte som procent utan i reda pengar.
    Om man inte får reda på det, så blir det också svårt att ta din trovärdighet som försvarare av fattigpensionärerna på allvar.

    Vad gäller din insikt om ”oregelbundet liv” så borde ju det om något fått dig att försvara lokförarnas/ombordpersonalens rätt till tidigare pensionering. Därför tror jag inte riktigt att du vet vad det oregelbundna betyder eller så var du antingen cynisk eller underordnad partipiskan d v s så som du uppfattades av lokförarna på Folkets hus i Malmö 1989.

    Hur mycket i kronor och ören betalar förbundet ut till dig per månad?
    (Det är väl inget att skämmas över att skriva ut, om du nu gjort ett fullgott arbete i ledande ställning.)

    Hälsningar

    AlfVerner

    ________________________________________________________________

    ________________________________________________________________

    2010-02-24

    Hej Curt (igen)!

    Den 19 februari 2010 blev jag avskedad utan prut från SJAB.

    Redan den 3 juni tog jag upp en kritik med min chef, chefen division trafik, men han lyssnade dåligt, så jag accelererade kritiken. Du vet när jag började köra tåg så styrdes jag av 30-40-talisterna och nu skulle jag styras av 60-70-talisterna. Det blev för mycket och jag vet inte om du har märkt det, men det har varit lite problem i tågtrafiken.

    Vi 50-talister är en slags mellangeneration och 54:orna, som jag tillhör, är den första gruppen som tappar Atp:n helt och hållet.

    Nu har jag alltså gjort 30 år och SJAB förvägrar mig att passera 60, så att pensionen ska falla ut. Man vill ”göra upp” och lämnar 2 alternativ, antingen 1,5 år och ingen pension eller 0,5 år och avtalspension mellan 60-65, d v s att jag efter 30,5 år ska sätta mig på arbetsförmedlingen 56 år gammal…det känns inte helt rimligt.

    Skulle jag förlora i AD, så kommer mina villkor väl att skilja sig från dina när du gick som 57-åring? Arbetslös och utblottad mina sista år, får sälja sånt jag förvärvat, kanske socialvård som grand finale.

    Det skulle varit kul att veta hur dina villkor ser ut, så man kunde jämföra dom med mina, om jag nu förlorar i AD.

    Du kanske skulle vilja hoppa in och företräda mig än en gång, så som du gjorde när du skrev bort pensionsåldern generellt för lokförarna? Dina efterträdare i SEKO drev med hjälp av Björn Rosengren igenom bolagiseringen, annars hade jag tillhört den statliga sektorn, vilket tvingat ledningen att svara an på min kritik… Nu gjorde SJAB inte det, vilket provocerade fram en situation. Jag menar att överhuvudtaget svara på ett brev tillhör ju vanligt hyfs, utom då för SJAB.

    Så här ser det ut från juni-dec 2009.

    VD 3 brev, inget svar

    Chefen Division Trafik 32 brev, 5 svar

    Ekonomidirektör - 9 brev inget svar.

    Direktör Division Service 1 brev – inget efterfrågat svar

    Chef ombordservice X2000 6 brev – 3 svar

    Chef Internkommunikation 4 brev – 1 svar, godkänd.

    Chef SJ Tidskrifter 7 brev – 1 svar på debattforum, totalt 3 sen tyst.

    Det innebär 62 kvalificerade brev, och 13 ytterst sparsamma svar och ingen förändring. Det finns bara en i ledningsgruppen som visat respekt fullt ut och då har jag sannolikt mer tid på SJAB än hela ledningsgruppen tillsammans. Utan föregående varning eller liknande avskedar man mig, naturligtvis utan eget personligt ansvar. Det är t o m så att han som lett hela häxprocessen går till annat bolag och även chefen ombordservice väljer att sluta på egen begäran.

    Så det har fått konsekvenser, SF:s och SEKOs agerande. Men du kanske kan hjälpa mig nu eller att jag får vänta tills jag blir fattigpensionär om 9 år…?

    Sköt om dig, jag hoppas du har det bra.

    AlfVerner

    Posted by alfverner @ 20:35

    Tags: ,

  • 30 Responses

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu