Meddelande: Till Näringsminister 2009-12-10
Maud Olofsson
SJABs styrelse svarar inte på följande fråga.
Jag vill därför ha svar från ägaren direkt.
Jan Forsberg politiserar sitt uppdrag som Vd för SJAB.
Jan Forsberg använder SJAB som plattform för sin högerpolitiska uppfattning om hur järnvägspolitik ska bedrivas. Jag förstår hans personliga motiv och eftersom han har en lön som ligger högt över hans förmåga att leda verksamheten, så måste denna lön vara motiverad på något annat sätt.
Jag förstår att hans politisering av SJAB applåderas av Moderata samlingspartiet, som också belönats genom gratisreklam i tre separata nummer av tidningen Kupé som ligger som en gratistidning på tågen. Tre tidningar, tre moderater på omslaget: Reinfeldt, frun Philippa och Anders Borg. Lars Ohly som tjänstledig tågmästare och som ledare av det mest kollektivtraffikoffensiva partiet lyser med sin frånvaro i samma tidning.
Forsberg försöker inte ens dölja sin politisering av bolaget och varje SJ-nytt, varje ”månadsbrev” flödar över av hyllningstal till marknadskrafterna.
Man kan tycka att han har rätt och man kan tycka att han har fel…
Men ingår det i VD Jan Forsbergs uppdrag att politisera SJAB och använda företagets informationsorgan till att marknadsföra sin politiska uppfattning?
Och hur ser den formuleringen i så fall ut i hans uppdragsbeskrivning?
Hälsningar
Alf Carlsson
Lokförare Malmö
(Sen den 19 februari 2010 – avskedad lokförare).
________________________________________________________
__________________________________________________________
REGERINGSKANSLIET
Näringsdepartementet
Departementssekreterare Sophia Busk
Hej!
Jag vill på Näringsdepartementets vägnar tacka för ditt brev. Dina synpunkter har framförts till den politiska ledningen hos oss. Vi har dessvärre ingen möjlighet att i detalj kommentera de frågor och synpunkter som finns i ditt brev.
Stockholm i mars 2010
Med vänlig hälsning
Sophia Busk
————————————————————————-
Postadress: 103 33 Stockholm
Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 70
Telefonväxel: 08-405 10 00
Webb: http://www.regeringen.se
____________________________________________________
_______________________________________________________
Till Karin Svensson Smith
Hej!
Jag är en nyligen avskedad lokförare, efter 56 år och efter 30 år i tjänst. Den 19 februari skrev jag på mottagningsbeviset och jag tror nog att det grundar sig på en monumental inre kritik, bl a av VD Jan Forsbergs sätt att sköta eller INTE sköta verksamheten. Jag har skrivit till honom för att få ett klarläggande om hur han vill att hans linjeorganisation ska fungera utifrån ett antal punkter, men han svarar inte överhuvudtaget och är tydligen välsignad i det förhållningssättet både i styrelse och på Näringsdepartement.
Hur som helst så har han under hela sin tid på SJAB använt företaget som megafon för sin marknadspolitiska uppfattning, inklusive alla underchefer. Det är det ena hyllningsatlet efter det andra, där konkurrensen ska lösa alla gåtor.
Jag skrev därför till Näringsdepartementet och är inte riktigt nöjd med svaret. (Se nedan)
Nu skriver VD SJAB VD Jan Forsberg i sitt månadsbrev för februari 2010:
”VD-brev, februari 2010
Denna vinter har verkligen visat på järnvägens alla svaga punkter i såväl infrastrukturen som på fordonen. Man kan lätt förundra sig över med tanke på hur länge det körts tåg att spår och fordon inte klarar tufft vinterväder bättre.”
Bortsett från den undermåliga svenskan, så får jag en direkt uppfattning om att en av huvudrollsinnehavarna själv ställer sig i publiken och personifierar det som alla ser, ambitionen att skjuta ansvar ifrån sig.
Du kanske kan klargöra Forsbergs position dels utifrån frågan till Näringsdepartementet och dels utifrån hans ovan formulerade önskan att stå utan ansvar för det som hänt i vinter. Du kanske t o m kan hjälpa mig att förstå orsaken till att Näringsdepartement inte kan svara på en så enkel fråga som om det ingår i Jan Forsbergs uppdrag som VD för SJAB att predika marknadsekonomi. Det är ju trots allt så att staten äger och representerar betydligt fler uppfattningar än de Forsberg saluför.
Hälsningar
Alf Carlsson, f.d. lokförare Malmö.
Frågan finns att följa på
http://alfverner.bloggproffs.se/
Äspinge 2010-05-05
Hej Karin Svensson Smith.
Jag skrev brev till dig den 15 mars 2010 om att VD SJAB använde SJAB som plattform för sin politiska uppfattning, men du har inte svarat (om du kommer ihåg…)
Jag såg Aktuellt där Maria Wetterstrand var i debatt med Anders Borg (du vet charlatanen med hästsvans som flyttar pengar från fattig till rik!?) Maria var alldeles lysande i sin retorik, så jag funderade på att lämna det populistiska vänsterpartiet och rösta på Miljöpartiet istället. Jag gillar det här tydliga ansvarstagandet som Maria representerar. Hon lanserade också Moderaterna som det enfrågeparti det är, att sänka skatterna. Mycket bra: Moderaterna ”ENFRÅGEPARTI”.
Men så tänkte jag på mitt gamla brev till dig.
Du vet Karin Svensson Smith, jag är liksom inte vem som helst som man bara kan avfärda, utan när jag skriver brev, då ska man svara. Det gäller dig också Karin Svensson Smith och trots Marias retoriska förträfflighet, så ligger ändå min fråga till dig som avgörande. Varje dag som går utan att du svarar på denna YTTERST ENKLA fråga berättar något om dig och ditt parti och jag tror du gör ett misstag som underskattar min och frågans betydelse.
Alf Carlsson
Hej Alf!
Karin har tyvärr inte hunnit svara tidigare på ditt mail på grund av tidsbrist, hon tackar därför för påminnelsen. Här kommer ett svar på dina frågor och en hälsning från henne:
Miljöpartiet anser att SJ har en central roll för att skapa en sammanållen och integrerad tågtragfik, och att den nuvarande regeringens politik med avregleringar för kollektivtrafik och tågtrafik leder i fel riktning. SJ:s enda uppgift idag är att vara företagsekonomiskt lönsamt och leverera ekonomiskt överskott till statskassan. Detta går stick i stäv med de transportpolitiska målen och missgynnar resenärens behov. Miljöpartiet anser att det istället bör ingå i bolagets uppdrag att verka för att de transportpolitiska målen och klimatmålen nås, samt att tågtrafiken upprätthålls och utvecklas.
Miljöpartiet anser inte att en avreglering av tågtrafiken är ett sätt att stärka järnvägen, utan snarare ett sätt att undergräva förutsättningarna för ett effektivt och sammanhållet järnvägssystem. Vi anser att staten bör ta ett helhetsansvar för tågtrafiken och att avregleringen avbryts. Internationella exempel från såväl Storbritannien som Nya Zeeland visar att ensidigt fokus på privat vinst leder till försämringar i tågtrafiken. Och att en återreglering av trafiken är fullt möjlig och nödvändig. Det är resenärens perspektiv som ska stå i fokus, inte operatörens.
Som oppositionsparti har vi ingen direkt insyn i regeringens uppdragsbeskrivning till Jan Forsberg. Vi anser inte att VD:n bör använda sin roll i politiska syften, däremot är SJ:s kunskap och erfarenhet kring orsaker till brister i järnvägssystemet mycket värdefulla för att kunna utveckla tågtrafiken framöver.
Med vänlig hälsning
Anna Jonsson
Politisk sekreterare för miljöpartiet i riksdagen
Tfn: 08-786 63 98 eller 0737-10 54 86
[email protected]
Mycket bra. Generellt saknar jag HELA diskussionen om återförstatligande av viktiga samhällsfunktioner, t ex el och tele, skola, sjukvård etc.
SJ är det gamla namnet på den statliga organisationen. Nu heter det SJAB och att det skulle finnas någon kompetens i just den organisationen är bara en myt. Kompetensen eller ”icke-kompetensen” är spridd i hela systemet och kopplad till individer och inte till bolag. Historielösheten är en affärsidé och strax sitter timanställda på driftstöd för X2000 som en följd just den kortsiktiga lönsamheten och SJABs djupa ointresse för behovet av långsiktighet.
Det som jag däremot INTE är nöjd med är hur VD Jan Forsberg kan tillåtas hålla på att använda SJAB som en plattform för Moderata samlingspartiet i sin roll som VD för ett statligt ägt företag och hur intresset från vänstern att hantera problemet Jan Forsberg är så passivt. Betänk om vi hade haft en VD som ivrade för att återförstatliga järnvägen, som i det ena månadsbrevet efter det andra manglade ut detta budskap till de anställda.
Jag är orolig för den naivitet som präglar vår demokratiskt valda församling och skulle sett det som ytterst prydsamt om frågan fick plats i konstitutionsutskottet. Att betala en gubbe 4 miljoner om året (minst) för att han ska upprepa konkurrensen som lösning på alla problem, tycker jag är 4 miljoner för mycket.
Bortsett från det tycker jag ABSOLUT att miljöpartiet ska fortsätta att borra in det alldeles korrekta budskapet om Moderaterna som ”enfrågeparti”. Wetterstrand är egentligen den enda rimliga statsministerkandidaten och förtjänar ett självförtroende som motsvarar den positionen. Hälsa henne det.
Alf Carlsson
******
your footwear even offers the best balance for having Coach Outlet Online
The girl was not probably the most computer system savvy-person on earth Cheap Uggs
As soon as almost all footwear is was wearing pertaining to treatment consequences Ugg Boots Clearance
Ugg Sale
Back heel length is sested that will Three fifty-seven centimeter Uggs Clearance
Many people get currently being comparative while using aboriginal portions completely Michael Kors Outlet
happy-go-lucky run not to ever let look better Coach Outlet
namun untung hav dapat diraih john malang tak dapat ditolak Ugg Boots Uk
Jewellery to girls is like water to fish
Louis Vuitton Outlet
Uggs On Sale
******
At the present the pin was reinstalled as a result of the regulator
I have figured out the importance and worth of developing valid girlfriends Moncler Jackets
******
Vince helps make the softest tank tops for the pretty reasonable value Michael Kors Outlet
Take a look at the delights with the pantry and boudoir Christian Louboutin Shoes
You only like an idiot without any everyday life Ugg Boots
The film stars sam rockwell as invoice greaves Cheap Jordan Shoes
They’ve received what they desired to display for the society Uggs Outlet
Afterwards inside the early morning as soon as the rain begun to very clear we assumed we test exterior Coach Outlet
with the progress of the impartial Coach Factory Store
serial description and an detailed release Coach Factory Outlet
******
meaning you sidestep creating short selections Burberry Outlet Online
on resourceful writing should help you hone up your composing ability Cheap Coach Purses
the sun’s rays Cancer is definitely a declaration of war with the state auxiliary problems Michael Kors Outlet
******
Regional janitorial materials organizations show to be betternew articles or blog posts Chanel Outlet Store
Although they’ve different prefixes Burberry Outlet
For this reason it’s essential to continually determine if there can be other areas Coach Outlet Online