• SJAB 13.02.2012

    Marknadsavdelningen arbetar för högtryck. X2000 är omdöpt till SJ2000.

    Filmsnuttar vi kommer att se är från ett chefsmöte september 2010, för att sammanfatta erfarenheter från vinterdebaclet 2009/2010. Resultatet vintern 2010/2011 var ett ännu större vinterkaos och kampen om ansvarstagande böljar mellan Trafikverk (tidigare banverk), bolagen (SJAB) och regering/riksdag. Ovanför allt vilar frågetecknet om privatiseringen var sådär lyckad, en genomlysning som Ulf Adelsohn krävde, där han tvingades avgå. (Lekstugan). Hans erfarenheter var såklart mycket dåliga och när han fick höra sin efterträdare, moderatledare Reinfeldts fundamentalistiska ointresse av en utvärdering, kastade han huvudet bakåt i ett skrockande i uppdrag granskning och ropade: Goddag yxskaft. Skälet är naturligtvis att privatiseringen (för den delen genomförd av socialdemokraten Björn Rosengren (, pådrivet av SEKO Bolagisera NU!), är just fundamentalistisk.

    Filmsnutten visar att SJAB vet att X2000 är ett gammalt fordon. I det man kallar ”Återtåget” ska man försöka rätta till allt eftersatt uppehåll, det bristande underhåll som istället dykt upp som vinst i Jan Forsbergs diagram och som renderat honom vitsord som han inte på något sätt förtjänade. Det illa sargade varunamnet X2000, får nu istället namnet SJ2000.

    Filmen visar vidare att SJAB ska byta ut X2000 med 20 nya vagnar. Men man väntar på ett politiskt beslut om höghastighetsjärnväg. En infrastrukturinvestering som staten ska stå för och som kan vara färdig tidigast 2025. Som vanligt vill SJAB att staten ska stå för förlusterna och att man själv redovisar vinsterna.

    Filmen visar på en ambition att ”satsa söderut” med Köpenhamn som resecentrum. Detta gör man med att sjösätta ett projekt med 4 ombordpersonal, i en trafikrelation som passar 10 resande och som renderar SJAB 50 000:- i förlust om dagen i relationen Odense-Köpenhamn.
    Ambitionen kompletteras med investeringar i X3000, vars underrede inte får plats vid de danska plattformarna. Man har alltså investerat 2 miljarder på lokaltåg uppe i mellansverige, tåg som p g a infrastruktur och en billigare teknik än X2000, inte kan gå i full hastighet och därför inte kan besätta Stockholm-Malmö och som inte kan användas för den expansion Europa som Jan Forsberg fantiserar om.

    ”I regeringens långtidsplan fram till år 2021 ingår ingen byggstart för banor som tillåter mer än 250 km/timme. SJ informerade år 2010 om att de planerar för beställa en efterträdare till X2000 som kan kör 250 km/timme men ingen beställning har gjort av sådana tåg. SJ driver ett projekt där de studerar vilken höjning av standarden på banan som krävs för att kunna köra 250 km/timme. Inga erfarenheter finns av att driva järnväg med hastigheter över 220 km/tim i svenskt vinterklimat.” Wikipedia

    Utöver det fundamentalistiska beslutet om att konkurrensutsätta järnvägen i Sverige, och som Jan forsberg har hyllat som motorn och den slutliga lösningen för järnvägens alla problem i alla sammanhang, från SJ-Nytt till Veckobrev, så berättar filmen istället om hur SJAB söker sina konkurrenter som samarbetspartners.

    Privatiseringen/Bolagiseringen av järnvägen och SJAB i Sverige har lett till ett inferno av ansvarslöshet, där SJABs satsning ”mot Europa” inte ens är en tummetott. Ansvarslösheten kastas mellan Trafikutskott, bolagen (SJAB) och trafikverket i en kapitalförskingring som drabbar landet mycket hårt. Utöver det har den resande drabbats av ett biljettsystem som ska överbryggas mellan bolagen och som hoppar i priser mellan grundpris och tradera.

    Privatiseringen är demokratiskt framröstad, men var det det som folk ville ha?

    SJABs vinster består av:
    -Bristande underhåll
    -Reducering av personalens utbildningar
    -Timanställda

    Arvet efter Jan Forsberg är
    -Priser som fluktuerar
    -En organisatorisk förlamning
    -Lojalitet istället för kompetens
    -Stendöd internkritik

    Det vanskötta företaget visar negativa resandesiffror och ett SKI (nöjdkundindex) som bara Ryan Air kan konkurrera med. I en fallande ekonomi, där knappast en investering i höghastighetsbanor för att tillfredsställa 20 ersättare till X2000 har Jan Forsberg och ett trafikpolitiskt lyckats förskingra en hel järnvägskultur. Jan Forsbergs eget bidrag är bl a att omsättta 26 chefspersoner på 10 år, bryta ner en järnvägshistoria och skapa en lojalitet mot sig själv genom att förakta och bryta ner internkritiken. Jan Forsberg har gjort SJAB till sin personliga lekstuga och det som finns kvar är en spillra som är mycket dåligt rustad.

    En fisk ruttnar från huvudet.

    Posted by alfverner @ 9:54

  • 28 Responses

    Kommentera

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

    Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu